Werkstatt 167
HISTORIEN OM MASKINVÆRKSTEDET
Den iøjenfaldende røde hal har haft en funktion som maskinværksted under Burmeister & Wain. Hallen er derfor med til at huse over 100 års historie, og symboliserer en æra i Danmarks industrihistorie. Werkstatt 167 var en del af hovedlængen på B&W på Refshaleøen. Hovedlængen bestod af nogle af de ældste bygninger på værftet, og var bl.a. indrettet med magasiner og metal- og træværksteder. I maskinværkstedet klargjorde maskinarbejderne motorerne, der kom fra afdelingen på Christianshavn.
Burmeister & Wain
1800-tallets absolut største virksomhed i Danmark
B&W’s historie begyndte i 1846 som maskinfabrikken Baumgarten & Burmeister på Christianshavn. De producerede blandt andet motorer, men begyndte også at lave dampdrevne jernskibe. I 1872 anlagde de skibsværftet på Refshaleøen, da pladsen blev for trang på Christianshavn. Det nye værft på Refshaleøen førte til over 100 års maritim industrihistorie med næsten 1.000 søsætninger af skibe. Op til 1930’erne voksede B&W og blev Danmarks største arbejdsplads med hele 8.000 ansatte. Her spillede skibsværftet en historisk rolle for arbejderbevægelsen og arbejdspladsen som en politisk aktiv instans.
Mens mange ansatte i andre virksomheder blev forsøgt hindret i at organisere sig, havde man i B&W allerede fra omkring år 1900 et velfungerende samarbejde med virksomhedsledelsen, som betød, at arbejderne organiserede sig i fredelighed. Den 29. april 1996 var værftets historie slut, da B&W indgav deres konkursbegæring efter en længere periode med økonomiske problemer. Den rævehaleformede halvø, der i dag er rig på kultur, urbane eventyr og fællesskab, ville næppe have været det samme uden Burmeister & Wain. København ville ej heller have haft det samme kendemærke som industri- og søfartsby uden det kæmpestore skibsværft, som dengang indtog rollen som Danmarks største arbejdsplads.
Refshaleøens udvikling.
Fra værftet lukkede frem til Reffens overtagelse af hallen i 2018, fungerede værkstedet som lager for en autoophugger. Skibsværftets område er domineret af store rustikke bygninger, der leder tankerne tilbage til industrialiseringens frembrud og storhed, og som findes i mange storbyer, f.eks. Berlins rå industrikvarterer. Her og der kan du se gadekunsten komme til udtryk på vægge og veje, og som giver små fingerpeg om det kreative miljø, der i dag bliver huset i de gamle bygninger.
Werkstatt 167 er ligesom flere af værftsbygningerne kategoriseret som værende bevaringsværdig. Med stor respekt for værkstedets fortid har vi givet hallen en diskret make-over mens vi har bibeholdt det rå industriudtryk og originale detaljer. Derfor er sporene fra fortiden mange – og hvem ved hvilke røverhistorier, der har udspillet sig i denne fabelagtige bygning.
Werkstatt 167 i dag.
Det farverige rum indeholder masser af unikke detaljer. Søjlerne midt i rummet er dekoreret af fire lokale kunstnere, der har sat hver deres præg på de 7,5 meter høje søjler. I Werkstatt og på Reffen er containere og facader prydet med både grafitti og paste-ups. Vi elsker vores paste-ups af kunstneren PRWND og vægmaleriet af Stine Hvid. På udeområdet står vores højtelskede Sovjetiske fly købt på Den Blå Avis i 2020. I sin storhedstid spredte det gødning over de endeløse kornmarker i det tidligere Sovjetunionen. Nu er flyet i al sin pragt placeret ovenpå en rusten skibscontainer og hilser på os alle.
Det farverige rum indeholder masser af unikke detaljer. Søjlerne midt i rummet er dekoreret af fire lokale kunstnere, der har sat hver deres præg på de 7,5 meter høje søjler. I Werkstatt og på Reffen er containere og facader prydet med både grafitti og paste-ups. Vi elsker vores paste-ups af kunstneren PRWND og vægmaleriet af Stine Hvid. På udeområdet står vores højtelskede Sovjetiske fly købt på Den Blå Avis i 2020. I sin storhedstid spredte det gødning over de endeløse kornmarker i det tidligere Sovjetunionen. Nu er flyet i al sin pragt placeret ovenpå en rusten skibscontainer og hilser på os alle.